ביטוח רכב – השתתפות עצמית בירידת ערך

תאונת דרכים היא דבר איום ונורא. גם כאשר הנהגים לא ייפגעו באופן ישיר, האוטו יינזק גם יינזק תמיד. במצב הזה, תג המחיר של הרכב נמצא בכיוון אחד: כלפי מטה. ירידת ערך של רכב עלולה לגרום לנזק כלכלי של עשרות אלפי שקלים, אם לא למעלה מכך. מהי ההתייחסות של פוליסות ביטוח רכב לכך? וכיצד קשורים לעניין דמי השתתפות עצמית?

המשמעות של השתתפות עצמית בירידת ערך

נקודה מרכזית שחשוב להדגיש היא שברוב המקרים ההתייחסות לירידת ערכו של רכב תהיה במסגרת הביטוח המקיף, אך בתנאים מסוימים. ידוע הרי שחברה המעניקה ביטוח מסוג זה, בכל אימת שישנה עילה כלשהי להפעלת הביטוח, תדרוש מהמבוטח תשלום דמי השתתפות עצמית, וזאת כדי שתביעת הביטוח בכלל תישקל על ידה.

המקרה של ירידת הערך מביא אפילו למצב מעניין עוד יותר. פוליסות ביטוח רכב רבות מהסוג המקיף מעניקות למבוטח סכום כסף מסוים עבור ירידת הערך של הרכב, כפי שמתרחש כמעט תמיד לאחר תאונה. אולם, לפני שזה יקרה, המבוטח יצטרך להוציא מכיסו לא מעט כספים, וזאת בעבור ההשתתפות העצמית.

כיצד נקבע הסכום?

גובה דמי השתתפות עצמית בעת ירידת ערך של רכב משתנה בהתאם למספר פרמטרים, ולעיתים אף מהווה נגזרת של סכום הפיצויים הכולל. כתוצאה מכך, נתונים כמו מספר השנים של הרכב על הכביש, או לחילופין הבלאי או הערך של חלקי החילוף השונים, עשויים בהחלט להיכנס לתמונה.

לרוב, חברת הביטוח תזמין שמאי מטעמה, על מנת שיבחן את הרכב מ-א' ועד ת'. הנזקים שנגרמו לרכב ינוכו למעשה ממחיר המחירון שלו, ובהתאם להסכם הביטוח יינתן ללקוח פיצוי מסכום זה. ברוב המקרים, מדובר בכמה עשרות אלפי שקלים, סכום שחייבים לתת עליו את הדעת. וכמובן שככל שהרכב יקר יותר, כך הסכומים עליו יהיו גדולים יותר.

המפתח נמצא בהסכם

סוגיית ירידת הערך, כפי שראינו, לא בהכרח פשוטה. מה שחשובה לא פחות היא מדיניות חברת הביטוח. כל חברה רשאית למעשה לקבוע שאחוזי השתתפות עצמית יהיו למעשה שונים לחלוטין, וכן להגדיר נוסחה משלה לחישובים. חיוני לבחון היטב את ההסכם שמציעה החברה, אם כן, ולראות מהי ההתייחסות שלה לסוגיה מרכזית זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *