הרפורמה בשוק ביטוחי החובה – פתיחת השוק לתחרות

הנהגים הותיקים שביניכם יוכלו אולי לזכור את העידן שלפני הרפורמה בשוק ביטוחי החובה. אז, פעלה בישראל חברת ביטוח רכב אחת, שענתה לשם "אבנר", והשוק פעל כמונופול של ממש. לקראת סוף שנות ה-90 השתנו חוקי המשחק במידה רבה: הרפורמה של משרד התחבורה שינתה את עולם הביטוח לחלוטין, כך שכיום ניתן לרכוש ביטוח חובה, מקיף או צד ג', באינספור דרכים.

המפנה של 1997

לא צריך להיות גאון בכלכלה כדי להבין כי ככל שיותר ויותר שחקנים נכנסים לשדה משחק מסוים, כך תיווצר בו תחרות של ממש. באותה מידה, אחד ההיבטים המשמעותיים של התחרות הוא, כמובן, הוזלת מחירים. זו בדיוק התפיסה שעמדה בראש מעייניהם של בכירי משרד התחבורה, שהחליטו בשנת 1997 על אותה רפורמה, אשר היבט מעשי ביותר שלה הוא ביטול המחיר האחיד שהיה נהוג עד אז.

הדבר נוגע בעיקר לפוליסות ביטוח חובה, אשר החוק נכנס לתוקף, ביחס אליהן, רק ב-2001. הדבר הוביל לירידת מחירים בשיעור של עשרות אחוזים, והאמונה היא שגם שלירידה במספר תאונות הדרכים או עבירות התנועה. כדי להבין את הנקודה הזו, חשוב להתבונן על המאפיינים שקובעים את מחיר הפוליסה כיום.

כך נקבע מחיר ביטוח רכב

כל חברה הפועלת בתחום הביטוח בישראל של 2013 יכולה לקבוע מדיניות שונה ביחס להסכמי הביטוח שהיא אחראית להם, כך שכיום פערי מחירים גדולים בהחלט אפשריים בתחום. עם זאת, במרבית המקרים חברות הביטוח מסתכלות על פרמטרים דומים בקביעת מחיר הפוליסה, על פי עיקרון אחד בסיסי: ככל שהסבירות למימושו גדלה, כך גם המחיר עבור הנהג.

למה הכוונה? ובכן, חברות ביטוח חובה מתבוננות בעיקר על מאפייני הנהג. נהגים צעירים וחסרי ניסיון ייאלצו לשלם יותר על הפוליסה ביחס לאלה הנוהגים כבר שנים רבות בכביש. באותה מידה, נהגים אשר בעברם עבירות תנועה, או לחילופין היסטוריה של תביעות ביטוח רכב, ישלמו יותר- פשוט מכיוון שגדלים הסיכויים שהם יעשו זאת בשנית.

המשמעות עבור הנהג

עקב כל אלה, הרי שהנהג הבא לרכוש פוליסת ביטוח חובה, ועל אחת כמה וכמה ביטוח מקיף או צד ג', צריך להכיר את החוקים החדשים של שדה המשחק אליו נכנס. מומלץ מאד לברר את הצעות הביטוח אצל יותר מחברה אחת, וכן לבצע השוואת מחירים מקיפה. רק כך ניתן יהיה ליהנות מהיתרון המשמעותי של הרפורמה, והוא הוזלת מחירים משמעותית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *