ההבדל הדק בין אובדן להלכה ל"טוטאל לוס"

זהו הסיוט הגדול של כל נהג: תאונת דרכים או פגיעה פיזית כלשהי שתשבית את כלי הרכב שלו לחלוטין. וכשהדבר אכן קורה, נזרקים שני מונחים לאוויר העולם: הראשון הוא "טוטאל לוס", והשני "אובדן להלכה". לא כולם יודעים, אבל ישנו הבדל מהותי בין ההגדרות האלה, כשאחת הסוגיות היא פוליסות ביטוח רכב.

על הקשר שבין טוטאל לוס לביטוח רכב

כל מי שרכבו ניזוק בצורה אנושה, בוודאי כבר נתקל במושג של טוטאל לוס. הוא מתייחס לנזק של לפחות 60% מערך הרכב, דבר שהופך את תיקונו לדבר שאינו בר ביצוע כלל. במצב כזה, הרכב אינו יכול להמשיך להיות על הכביש. הנהג נדרש להפקיד את רישיונו, ושרידי הרכב מיועדים אך ורק לפירוק.

באשר לחברות ביטוח רכב, הרי שהנושא מהותי עבורן בעיקר כשזה נוגע לפוליסות ביטוח מקיף, המעניקות פיצויים על נזקים הנגרמים לכלי הרכב של המבוטח. החברה תפצה את הלקוח שלה בסכום הפיצוי המקסימלי המפורט בפוליסה, ותקבל את התמורה עבור מכירת חלקי הרכב לפירוק. אלא אם, כמובן, הנזק אינו כה מהותי.

מהו אובדן להלכה?

כאן נכנס לתמונה המושג של אובדן להלכה. זהו נזק גבוה מאד הנגרם לרכב, אך בשיעור נמוך מעט יותר מאשר זה שמגדיר אותו כ"טוטאל לוס": לרוב, ינוע הוא בין 40% ל-50%. עדיין לא יהיה אפשר לנהוג עליו, אבל התמונה שונה לגבי חלפיו.

במצב כזה, אם כן, תציע חברת הביטוח לרוב לנהג למכור את שרידי הרכב לסוחר, והמחיר עליהם יהיה מעט גבוה יותר. הנהג עצמו יזכה לפיצוי זהה לחלוטין לזהה של הטוטאל לוס, לעיתים אפילו כערך הרכב.

הבעייתיות שבאובדן להלכה

יש לציין כי אין כל פסול בהתנהלות זאת, אלא אם חלקי החילוף מועלים לכביש מחדש מבלי שנבדקו במוסכים מורשים- כפי שקרה לא מעט. על רקע זה, נחקק בשנים האחרונות בכנסת חוק רישום חלקי החילוף, שגורס כי תיקון כלי רכב ייעשה רק על ידי מוסך מורשה, וכי הוא יועבר מחברות ביטוח רכב רק בהצגת אישור על תיקון זה. באותה מידה, נדרש ליידע את הצרכנים על  מקור החלפים הללו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *